xleh highlight

Monday 12 December 2011

Renungkanlah...Memburu Sempurna

Ini kisah perjumpaaan dua orang sehabat yang                   
   sudah puluhan tahun                                            
   berpisah.                                                      
 
  Mereka amat merindui antara satu sama lain,                    
   berbual, bersenda sambil                                       
   minum                                                          
   kopi di sebuah cafe.                                           
  
 Awalnya topik yang dibicarakan adalah soal2                    
   nostalgia zaman sekolah                                        
   dulu,                                                          
   namun pada akhirnya menyangkut kehidupan mereka                
   sekarang ini.                                                  
                                                                  
   "Mengapa sampai sekarang kamu belum menikah?"                  
   ujar seorang kepada                                            
   temannya                                                       
   yang sampai sekarang masih membujang.                          
                                                                  
   "Sejujurnya sampai sekarang ini saya masih terus               
   mencari wanita yang                                            
   sempurna. Itulah sebabnya saya masih membujang.                
   Dulu waktu saya di                                             
   Utara,                                                         
   
 saya berjumpa dengan wanita yang cantik yang                   
   amat bijaksana. Saya fikir                                     
   inilah wanita ideal untuk saya dan sesuai                      
   menjadi isteri saya. Namun                                     
   belakangan selepas itu pada masa berpacaran baru               
   akutahu dia sebenarnya                                         
   amat sombong. Hubungan kami putus sampai disitu.               
   Di Ipoh saya ketemu                                            
   seorang perempuan yang cantik jelita,ramah dan                 
   dermawan. Pada perjumpaan                                      
   pertama aku begitu takjub dan seronok. Hatiku                  
   berdesir kencang, inilah                                       
   wanita idealku.                                                
                                                                  
   Namun selepas itu baru saya tahu, ia banyak                    
   tingkahlaku yg tak baik dan                                    
   tidak bertanggung jawab. Dan ketika aku di JB,                 
   aku bertemu wanita yang                                        
   manis, baik, periang dan pintar. Dia sangat                    
   menyenangkan bila diajak                                       
   berbicara, selalu menyambung perbualan kami dan                
   penuh humor. Tapi                                              
   terakhir aku ketahui kalau dia dari keluarga                   
   yang berantakan yakni                                          
   berpecahbelah dan selalu menuntut sesuatu yang                 
   kita tidak mampu memenuhinya.                                  
   Akhirnya kami berpisah. Saya terus mencari,                    
   namun selalu mendapatkan                                       
   kekurangan dan kelemahan pada wanita yang saya                 
   temui. 
Sampai pada suatu hari,                                 
   saya bersua dengan wanita ideal yang saya                      
   dambakan selama ini. Ia                                        
   begitu cantik, pintar, baik hati, dermawan dan                 
   penuh humor. Dia juga sangat                                   
   perhatian dan sayang kepada orang lain. Saya                   
   fikir inilah pendamping                                        
   hidup saya yang dikirim oleh Tuhan untuk saya".                
                                                                  
   "Lantas", sergah temannya yang dari tadi tekun                 
   mendengarkan "Apa yang                                         
   terjadi? Mengapa kamu tidak terus meminangnya?".               
                                                                  
   Yang ditanya diam sejenak dan akhirnya dengan                  
   suara perlahan si bujang                                       
   itu                                                            
   menjawab,                                                      
                                                                  
   "Baru sekarang aku mengetahui bahawa ia juga                   
   sedang mencari lelaki yang                                     
   sempurna".                                                     
                                                           

No comments:

Post a Comment