xleh highlight

Tuesday 21 October 2014

MELAYU ADALAH PENDATANG?--MALAYS ARE IMMIGRANTS

MELAYU ADALAH PENDATANG?--MALAYS ARE IMMIGRANTS

Dipetik dari facebook pengkaji sejarah dengan nama samaran Srikandi.


Educate urself: Orang Asli dan Melayu
Sesetengah pihak menyangka bahawa Orang Asli adalah pribumi sebenar dan orang Melayu adalah pendatang sepertimana orang putih datang ke Australia yang dah ada aborigine.
This is very stupid wrong.So educate urself.
Soalan pertama,jika orang Melayu pendatang,bila mereka datang ke Malaysia?1880?1511?
Orang Thai adalah 'pribumi' Thailand bukan?Sebelum mereka datang ke Indochina,sudah ada Malay city-states macam Sri Dharmaraja/Tambralinga dan Chih-tu serta federation macam Srivijaya dan Langkasuka bersama-sama kerajaan orang Mon dan Khmer.Bacalah sejarah.Janganlah asyik duduk bawah mangkuk megi.
Ok,sekarang saya nak sekolahkan orang yang anggap Melayu pendatang dan Orang Asli serupa aborigine.
Orang Asli di Malaysia terbahagi kepada dua berdasarkan bahasa:
1-Aborigine Malay
2-Aslian
Aborigine Malay memiliki bahasa mirip bahasa Melayu.Contoh Aborigine Malay adalah Orang Kuala,Orang Kanaq ,orang Jakun dan Temuan.Aslian pula memiliki bahasa mirip bahasa-bahasa dalam kelompok Mon-Khmer.Contohnya orang Semai dan Mah Meri.
Aborigine Malay adalah Melayu-Proto.Mereka adalah kelompok kaum-kaum Austronesian yang lambat menerima anjakan tamadun sebab masih tinggal jauh di daratan dan masih mengamalkan ekonomi sara diri seperti berburu dan mengumpul hasil hutan.Melayu-Proto yang tinggal di pesisiran pantai dan menjalankan aktiviti perdagangan dan pelayaran adalah lebih maju dan terdedah kepada hubungan antarabangsa.Mereka ini kemudiannya menjadi Melayu Deutro (Deutro-Malay).
Nampak hubungan Proto dan Deutro Melayu.
Ini bukan semudah masalah kebanjiran orang Han ke Taiwan(terutamanya ketika Parti Kaomintang kalah dengan Parti Komunis China sehingga menyebabkan pribumi Taiwan makin terdesak ke pedalaman).Ingat,pribumi Taiwan seperti kaum Utsul adalah kaum Austronesia yang bahasanya mirip bahasa Melayu!
Jadi sebab itu saya tanya,jika Melayu adalah pendatang Malaysia, bilakah TARIKH KEDATANGAN ORANG MELAYU KE MALAYSIA?Ketika Kesultanan Melaka?Masalahnya Batu Bersurat Terengganu berbahasa Melayu ditulis lama sebelum Kesultanan Melaka naik.Okla,zaman Sriwijaya katakan abad ke 7 Masehi.
Tidak tepat sebab ada prasasti Cham berusia abad ke 2 Masehi yang sarat dengan istilah-istilah Melayu.Rujuk nota saya pasal Prasasti Dong Yen Chau di Vietnam.
Okla...okla...mungkin zaman Funan abad pertama Masehi.
Tidak tepat saudara saudari sebab orang Melayu berbahasa dalam kelompok Austronesia.Jika ingin letak label 'pendatang' kepada Melayu maka kena letak label pendatang kepada orang Jawa,Sunda,Bugis,Hawaii,orang Samoa atau orang Papua juga supaya mereka semua ini adalah pendatang di rantau Asia Tenggara dan Pasifik!
Jadi sejak bila wujudnya kaum Austronesia dan bahasa Austronesia?
BERIBU-RIBU TAHUN DAHULU!
Moral of the story,orang Melayu dan Orang Asli adalah pribumi.Yang bukan pribumi ialah mereka yang takut kena halau dari Malaysia.Takut mati,takut gagal,takut miskin,takut itu,takut ini sebab sedar mereka bukan pribumi.
So take a lesson.Walaupun pribumi,orang Melayu tak jalankan dasar Apartheid macam di Afrika.Orang Melayu tak jalankan Revolusi Budaya macam Mao Tse Tung buat kat China.So why you too noisy like a dog?Rileks,kita cari makan sama2 di Malaysia so duduk diam-diam.
Benda ni sensitif dan ada bukti sejarah,sosiologi dan linguistik.Senang citer,you kalau fight dalam court mesti kalah.Jika benda-benda macam ni dibangkitkan di Indonesia atau Thailand,dah tentu rest in peace.Pernah baca pasal Riot Mei 1998 di Indonesia?
Jadi setiap manusia ada limit kesabaran dia.Jika you nak bohong satu bangsa pasal this crap,itu adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab dan stupid retarded.
So...educate urself
~Srikandi

No comments:

Post a Comment